Works for solo instruments

afore

(2015)

 

piano

Duration: ca. 9'

Dedicated to Tuomas Niininen

First performance: Tuomas Niininen, piano, Concert hall of the Academy of Music in Lodz, Poland, November 23, 2015

ripples

(2012)

 

piano

Duration: ca. 4'

Dedication: in memoriam Kauko Korhonen

First performance: Diana Liiv, piano, HELIjaKEEL Concert series, Kirjanike Maja, Tallinn, Estonia, November 20, 2015

TWIRL

(2008)

 

clarinet

Duration: 7'

Dedication: For Juulia and Christian

First performance (original version): Marko Portin, clarinet, Time of Music Festival, Viitasaari, July 8, 2008

First performance (final version): Lauri Sallinen, clarinet, Concert of Ears Open Society, Helsinki, November 29, 2008

First performance outside Finland: Aron Malek, clarinet, EU ART Network, Oslip, Austria, September 3, 2011

Watch and listen to TWIRL on:

  • Listen on YouTube

TWIRL: work commentary in English

 

Klami composed TWIRL in 2008 while still studying at the Sibelius Academy. The inspiration for TWIRL was primarily the clarinet itself, especially the dynamic and sonorous possibilities of the instrument. The work has a gentle start, through which Klami leads the listener to a quick and sparkling introduction to clarinet's timbral qualities.

 

The action-packed and lively parts quickly change into soft, mysterious episodes. TWIRL was written at a stage in Klami's studies where he felt his creativity was "blocked"; according to his own words, he felt "stuck" and unable to compose.

TWIRL: teoskommentti suomeksi

Klami sävelsi tämän teoksen vuonna 2008 vielä opiskellessaan Sibelius-Akatemiassa. TWIRL-teoksen innoittajana oli ensisijaisesti klarinetti itsessään, erityisesti tämän instrumentin dynaaminen ja soinnillinen laaja-alaisuus. Teoksessa on lempeä aloitus, jonka kautta Klami johdattaa kuulijan nopeaan ja säihkyvään klarinetin musiikillisten ominaisuuksien esittelyyn.

 

Vauhdikkaat ja eloisat osuudet vaihtuvat nopeasti pehmeän salaperäisiin jaksoihin. TWIRL syntyi Klamin opintojen sellaisessa vaiheessa, jossa hän koki luovuutensa olevan ”tukossa”; hänen omien sanojensa mukaan, hän tunsi olevansa ”juuttuneena” kykenemätön säveltämään.

Cinque miniature

(2005-2006)

 

guitar

Movements:

Miniatura I

Miniatura II

Miniatura III

Miniatura IV

Miniatura V

Duration: 6'30"

Commissioned by and dedicated to Patrik Kleemola

First performance: Patrik Kleemola, guitar, Monopoli, Italy, April 7, 2006

Finnish premiere: Patrik Kleemola, guitar, Wäinö Aaltonen Museum of Art, Turku, April 18, 2006

First public broadcast (recording of a live concert on April 18, 2006): Patrik Kleemola, guitar, YLE Radio 1, Finnish Broadcasting Company, November 9, 2006

Premiere recording: PERCHITARRASOLA - Finnish and Italian music for guitar - Patrik Kleemola, guitar (Pilfink Records, Finland, 2012)

Listen to Cinque miniature on:

  • Listen on Spotify
  • Listen on Deezer
  • Listen on YouTube

Cinque miniature: work commentary in English

 

Markku Klami's Cinque miniature presents itself as miniaturist musical genre paintings, as the name of the composition might suggest. The musical elements holding the miniatures together – pedal points, asymmetric rhythmics, extensive use of triplets, repetitive motifs – all these suggest that all these miniatures were painted in the same situation, as variations of the same atmosphere.

 

The cyclical unity of the composition is intensified further by the fact that each miniature opens with tones that end the preceding miniature, and also by the fact that the first and last tone of the composition are the same.

– Juha Torvinen, work commentary on Patrik Kleemola's debut album Perchitarrasola, 2012

Cinque miniature: teoskommentti suomeksi

Markku Klamin Cinque miniature aukeaa, nimen mukaisesti, pieninä musiikillisina laatukuvina. Osia yhdistävät ainekset – urkupisteet, epäsymmetrinen rytmiikka, triolien viljely, aiheenkertaus – kertovat, että kuvat on maalattu samassa tilanteessa, saman tunnelman eri muunnelmina.

 

Ensimmäinen miniatyyri keinuu kaksi- ja kolmijakoisen rytmin päällekkäisyytenä. Toinen luottaa matalaan pohjaääneen. 10/16-tahtilajissa rynkyttävä kolmas miniatyyri puolestaan lisää teokseen tanssillisuutta ja valelopun tuomaa ehkä yllättävääkin leikillisyyttä.

 

Sekvensaaliset pyrähdykset keskeyttävät neljännen laatukuvan rauhallisuuden välihuomautusten tavoin. Viidennen miniatyyrin läpi tunkee keskirekisterin h-urkupiste, joka muistuttaa kolmannen osan maisemia.

– Juha Torvinen, teoskommentti Patrik Kleemolan ensilevyllä Perchitarrasola, 2012

Colours in Blue

(2002)

 

guitar

Movements:

I - Andante espressivo e molto rubato

II - Adagio misterioso, poco rubato

Duration: 11'30"

Commissioned by and dedicated to Patrik Kleemola

First performance: Patrik Kleemola, guitar, Wäinö Aaltonen Museum of Art, Turku, October 15, 2002

  • Markku Klami on Facebook
  • Markku Klami on Instagram
  • Markku Klami on Twitter
  • Markku Klami on LinkedIn

Copyright ⓒ Markku Klami. All rights reserved.