Works for orchestra with soloists

Värein

(2015-2016)

 

for 4 percussionists, piano and string orchestra (young players)


4 percussionists (marimba, 2 xylophones, vibraphone, Gran cassa, Tam-tam), piano, strings

Duration: ca. 11'

Commissioned by the East Helsinki Music Institute for their 50th Anniversary

Dedicated to The Helsinki Strings, their conductor Jukka Rantamäki and the East Helsinki Music Institute on their 50th Anniversary

First performance: students of the East Helsinki Music Institute and the Helsinki Strings, cond. Jukka Rantamäki, Temple Rock Church, Helsinki, May 26, 2016

FUME

Concerto for Clarinet and Orchestra

(2008, rev. 2010)

 

clarinet and orchestra: 2222/2200/01/0, piano, solo clarinet, strings: 6-4-4-4-2 (minimum)

Additional instruments: flute player 2 doubling Alto flute; oboe player 2 doubling English horn; clarinet player 2 also plays a Tam-tam

Placement of the orchestra: both clarinets of the orchestra are placed off-stage behind the audience, in the left & right corner of the concert hall

Movements:

I ...bursting into...

II ...a serenade...

III ...to one out of reach,

Duration: ca. 23'

Dedicated to Lauri Sallinen

Selected to the Jury's list of recommended works in the 2nd International Uuno Klami Composition Competition 2009

First performance: Lauri Sallinen, clarinet, Avanti! Orchestra, cond. Jani Telaranta, Ung Nordisk Musik: COLLISION! Festival, Concert hall of Sibelius Academy, Helsinki, September 24, 2010

First public broadcast (live broadcast of the concert on September 24, 2010): Lauri Sallinen, clarinet, Avanti! Chamber Orchestra, cond. Jani Telaranta, YLE Radio 1, Finnish Broadcasting Company, September 24, 2010

Listen to FUME on:

  • Listen on SoundCloud

FUME: work commentary in English

 

FUME is my first concerto work and I wrote it especially for Lauri Sallinen. This marvellous musician (and also a very nice person) was of much help during the writing process of the work. I'm forever grateful for all his comments on my ideas and writings during the composing process. FUME was selected to the Jury's list of recommended works in the tremendously successful 2nd International Uuno Klami Composition Competition in 2009. Today my concerto receives its first performance by a group of fine musicians. FUME is dedicated to Lauri Sallinen.

 

I don't find it important or necessary to give a written depiction of my works and this is why you won't get any detailed product description or user's manual of this work, either. For me, the most captivating and impressing experiences in music throughout the years have always been solely on the level of emotions and feelings. In my opinion one cannot find sufficiently satisfying words to depict these strong emotions and feelings. This is why I want to stay out from writing any pompous and allegedly intelligent statements filled with professional jargon (something you might come across in work commentaries).

 

– Markku Klami, work commentary for the premiere performance, September 2010

 

 

FUME: teoskommentti suomeksi

 

FUME on ensimmäinen konserttoteokseni, ja kirjoitin sen varta vasten Lauri Salliselle. Tämä hieno ja upea muusikko ja muutenkin mukava kaveri oli suureksi avuksi kommentoidessaan tekemisiäni sävellystyön aikana ja tästä olenkin hänelle ikuisesti kiitollinen. FUME valittiin tuomariston suosituslistalle valtavan osanottajamäärän saaneessa 2. kansainvälisessä Uuno Klami -sävellyskilpailussa vuonna 2009, ja tänä iltana se saa kantaesityksensä hienojen muusikoiden käsissä. FUME on omistettu kantaesittäjälleen Lauri Salliselle.

 

En pidä teosteni sanallista kuvailua mitenkään tärkeänä taikka tarpeellisena ja tästä syystä ette pääse lukemaan tämän tarkempaa tuoteselostetta taikka käyttöohjetta. Kautta vuosien erilaisista musiikeista saamani vaikuttavimmat elämykset ovat aina olleet täysin tunteiden ja olotilojen tasolla. Nämä hyvin kokonaisvaltaiset tuntemukset tuntuvat pakenevan kaikenlaista sanallista kuvailua – mitkään sanat eivät riitä niitä kuvailemaan lähellekään tyydyttävällä tasolla. Siksi näiden vahvojen tuntemusten nylkeminen ja näivettäminen itseään hienommaksi sanahelinäksi on jotain, johon en aio ryhtyä.

 

– Markku Klami, teoskommentti kantaesitykseen, syyskuu 2010

In singleness...

"An elegy with a certain sense of hope"

(2007)

 

Text: William Shakespeare: Sonnet No.8

soprano and small orchestra: 1111/2220/01/1, piano, sopr. solo, strings (6-6-4-4-2)

Duration: 3'

First performance: Eija Räisänen, soprano, Avanti! Chamber Orchestra, cond. Magnus Lindberg, XXII Avanti! Summer Sounds Festival, Art Factory, Porvoo, June 29, 2007

First performance outside Finland: Minna Laukkanen, mezzosoprano and Symfoniorkestern Pro Musica, cond. Glenn Mossop, Stockholm, Sweden, October 4, 2009

Optional version for soprano and chamber orchestra: 1111/2211/01/1, piano, sopr. solo, strings (5-4-3-2-1)

Duration: 3'15"

First performance: Mia Heikkinen, soprano, Chamber Orchestra UNKO (New Young Chamber Orchestra), cond. Jani Telaranta, Opening concert of 30th Anniversary Festival of Ears Open Society, Concert hall of Sibelius Academy, Helsinki, November 24, 2007

First public broadcast (recording of a live concert on November 24, 2007): Mia Heikkinen, soprano, Chamber Orchestra UNKO, cond. Jani Telaranta, YLE Radio 1, Finnish Broadcasting Company, November 29, 2007

Listen to In singleness... on:

In singleness…: work commentary in English

 

In singleness... was written for a workshop at Avanti! Summer Sounds 2007 Festival. The music is a setting to Sonnet No. 8 "Music to hear" by William Shakespeare. Due to the maximum duration of only three minutes given for the compositions, I had to omit the first chapter of the Sonnet No. 8 from the soprano part.

 

Experimenting with four-note all-interval chords when composing this work, I managed to find ways to bring together the pitch-class oriented harmonies and melodic motifs with my leaning onto somewhat neo-romantic qualities in music, to which I was drawn to at the time.

 

– Markku Klami, work commentary, August 2019

 

 

In singleness…: teoskommentti suomeksi

 

Sävelsin In singleness… -teoksen sopraanolle ja orkesterille sävellysworkshopiin Avanti!n Suvisoitto -festivaalille 2007. Tekstinä on William Shakespearen 8. sonetti. Koska sävellyksille annettiin kolmen minuutin maksimikesto, jouduin jättämään sonetin ensimmäisen kappaleen pois sopraanon osuudesta.

 

Sävellysprosessin aikana tutustuin nelisävelisiin sointuihin, jotka eri transpositioina sisältävät kaikki kromaattisesta asteikosta oktaavin sisällä löytyvät intervallit. Vaikka nämä joukkoluokkateoriaan pohjaavat harmoniset rakenteet ja melodiset motiivit olivatkin sävellystyön pohjana, onnistuin mielestäni yhdistämään nämä teoreettiset lähtökohdat jossain määrin uusromanttiseen sävelkieleen, johon tuolloin tunsin vetoa.

 

– Markku Klami, teoskommentti, elokuu 2019

  • Listen on SoundCloud
  • Markku Klami on Facebook
  • Markku Klami on Instagram
  • Markku Klami on Twitter
  • Markku Klami on LinkedIn

Copyright ⓒ Markku Klami. All rights reserved.